Písemný sestřih
U konce máme i mistrovství světa v rally. Letošní rok byl přelomový hned z několika důvodů. Hlavním důvodem asi bylo ukončení dvoulitrových vozů WRC. Tyto vozy byly v mistrovství světa dobrých 14 let. Letos nastoupili vozy o objemu 1600 ccm. Místo C4 WRC to byl vůz DS3 WRC. U Fordu to pak byla místo Fordu WRC Fiesta WRC. Dalším důvodem byl vstup automobilky MINI do MS. Z celé sezony MS v rally jsem pro Vás připravil tento písemný sestřih, ale i přehled vítězů v tabulce.
Letošní sezonu opět otevírala sněhová Švédská Rally. V rámci Švédské Rally se jel také seriál PWRC, tedy produkční auta. Švédská Rally měla letos 22 rychlostních zkoušek. Letošní Švédskou Rally vyhrál Mikko Hirvonen se spolujezdcem Lehtinenem. Tato posádka jela na voze Ford Fiesta RS WRC. Druhý skončil Mads Ostberg, kterému četl rozpis Andersson s tím samým vozem jako Hirvonen. A aby se to nepletlo, na třetím místě skončil Jari Matti Latvala. Ten jel „pro změnu“ s vozem Ford Fiesta RS WRC. Tomu četl rozpis Antilla. Čtvrtý skončil Ogier a pátý Peter Solberg. Nyní ještě jedna perlička. V hodnocení PWRC byl nejrychlejší a nejlepší ze všech Martin Semerád s vozem Mitsubishi Lancer Evo IX.
Poté se celý seriál přesunul na další dvaadvaceti RZovou soutěž, tentokrát na šotolinovou Rally Mexico. Zde na posádky a hlavně na jejich soutěžní náčiní čeká velmi těždá soutěž ve vysokých nadmořských výškách. Zde zahájil sezonu také seriál SWRC, který je vypsaný pro vozy kategorie S2000. V tomto seriálu nás reprezentuje Martin Prokop se spolujezdcem Janem Tománkem. Celkově Mexickou rally vyhrál Sebastien Loeb se spolujezdcem Danielem Elenou, kteří byli ve vysokých nadmořských výškách se svým vozem Citroen DS3 WRC nejrychlejší. Druhý skončil s Fordem Fiesta RS WRC Mikko Hirvonen, kterému stejně jako ve Švédsku četl rozpis Jarmo Lehtinen. Třetí byl na tom samém voze Jari Matti Latvala, kterého navigoval spolujezdec Antilla. Čtvrtý skončil Mads Ostberg a pátý Peter Solberg. V SWRC byl první náš Martin Prokop navigovaný Janem Tománkem. Musím říct, že první dva podniky z MS v rally se pro Česko opravdu vydařily. Nutno ještě podotknouti, že v cíli mexické rally bylo klasifikováno pouze sedmnáct posádek.
Ihned po skončení mexické rally se jezdci začali koncentrovat na náročnou Rallye de Portugal. Zde kromě vozů WRC proti sobě soupeřili i vozy produkční, tedy kategorie PWRC. Na posádky zde čekalo sedmnáct rychlostních zkoušek. Právě na těchto zkouškách byl v součtu všech časů nejrychlejší Sebastien Ogier, který se svým spolujezdcem Ingrassiou a Citroenem DS3 WRC dokázal porazit o více než půl minuty mnohonásobného mistra světa v rally. Tím byl samozřejmě na tom samém voze Sebastien Loeb, kterému opět četl rozpis Daniel Elena. Třetí, tentokrát na Fordu, skončila posádka Latvala – Antilla. Právě na tuto týmovou dvojku Fordu nestačila jednička Fordu, kterou tvoří Mikko Hirvonen. Tomu četl rozpis Jarmo Lehtinen. Pátý skončil Matthew Wilson. V produkčních vozech byl náš zástupce Semerád s Lancerem Evo IX třetí.
Další rally v MS byla na programu Jordánská Rally. Zde bylo na posádky připraveno dvacet rychlostních zkoušek, které byly velmi náročné. První skončil Sebastien Ogier s Citroenem, druhý Latvala s Fordem, třetí Loeb s Citroenem a čtvrtý Mikko Hirvonen. Ten jel s Fordem. První pětku doplnil Matthew Wilson. Martin Prokop bohužel v SWRC nestartoval.
Po Jordánské Rally se jela slavná soutěž na Sardinii, ve které se jel i seriál SWRC. V tom jel právě i náš Martin Prokop s Fiestou S2000, který skončil třetí. Absolutně vyhrál tedy Loeb s Elenou, kteří jeli s Citroenem DS3 WRC. Za ním skončil jedoucí na Fordu Fiesta RS WRC Mikko Hirvonen se spolujezdce Jarmo Lehtinenem. Na dalších dvou pozicích byli Peter Solberg a za ním Sebastien Ogier. Oba jeli na Citroenu DS3 WRC. Pátá posádka byla Ostberg – Andersson. Ti jeli s Fordem.
Následně se celý seriál přesunul do Jižní Ameriky. Na programu byla totiž slavná Argentinská Rally. Tuto rally vyhrál Sebastien Loeb, kterého jako vždy navigoval Daniel Elena. Ten jel s vozem Citroen DS3 WRC. Druhou posádku tvořili Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, kteří se svým Fordem Fiesta RS WRC skončili dvě a půl vteřiny za Loebem. Třetí skončil Ogier a čtvrtý Latvala. Pro páté místo si do Argentiny přijel Ostberg. V Argentině byly klasifikovány i posádky produkčních vozů. V této kategorii jsme měli jednoho zástupce, a sice Martina Semeráda. Ten skončil třetí se svým Lancerem EvoIX.
Další soutěží byla náročná a prašná Řecká Rally, známá pod názvem Rally Acropolis. Začneme nyní vedlejší kategorií, kterou byly samozřejmě vozy S2000. V ní jsme měli našeho zástupce Martina Prokopa s Janem Tománkem, kteří jeli s vozem Ford Fiesta S2000. Ten byl v této kategorii pátý. Celkově tak soutěž vyhrál Ogier o deset a půl vteřiny před Loebem, třetí skončil Hirvonen. O čtvrté a páté místo se rozdělili bratři Solbergové. Lepší byl Petter a horší byl Hening. A nyní jedna zajímavost. Závěrečná Powerstage měla přesně čtyři kilometry. Právě na těchto čtyřech kilometrech vyhrál Ogier, druhý skončil Loeb. Ogier porazil Loeba o neskutečný časový úsek. Bylo to totiž 0,009 sekundy. Podobný rozdíl i Raikkonen a Hening Solberg.
Další byla na programu nejnáročnější soutěž mistrovství světa, kterou byla, je a bude Finská Rally. Ve Finsku jely krome vozů WRC i produkční vozy, i vozy kategorie S2000. Na posádky zde čekalo 22 rychlostních zkoušek, na kterých byl nejrychlejší Sebastien Loeb se spolujezdcem Danielem Elenou. Ti jeli na voze Citroen DS3 WRC. Druhý skončil Latvala s Fordem, kterému rozpis četl spolujezdec Antilla. Na stupních vítězů je doplnila posádka Ogier – Ingrassia. Tato posádka pilotovala vůz Citroen DS3 WRC. Čtvrý skončil Hirvonen s Fordem a pátý Petter Solberg s Citroenem. Náš Martin Prokop v SWRC vybojoval druhé místo a Martin Semerád v PWRC havaroval bohužel na čtvrté rychlostní zkoušce. Jeho auto začalo následně hořet.
Poté se celý seriál přesunul na asfalt. Na programu byla totiž Rally Deutschland. Zde na posádky vozů WRC a vozů S2000 čekalo 19 rychlostních zkoušek o celkové délce necelých
Na rally v Austrálii, která byla dalším podnikem mistrovství světa v rally, havaroval Sebastien Loeb. Jinak zde na posádky čekalo 26 zrádných rychlostních zkoušek. Na nich byl nejrychlejší Mikko Hirvonen, kterému rozpis četl Jarmo Lehtinen. Jel na voze Ford Fiesta RS WRC. Druhou posádku v absolutním pořadí tvořil Latvala a Antilla. Ti jeli na tom samém voze. Třetí byl Citroen DS3 WRC, pilotovaný Petterem Solbergem. Čtvrtý skončil Matthew Wilson a pátý Al Quassimi. Loeb byl desátý a Ogier jedenáctý. V PWRC náš Semerád bohužel nestartoval.
Po odjetí Australské Rally zbývaly do konce mistrovství světa v rally odjet tři podniky. Ty už byly pouze v Evropě. První z nich byla domácí rally úřadujícího mistra světa, tedy Francouzská Rally. Zde o body do šampionátu bojovaly i vozy S2000, kde náš Martin Prokop skončil třetí. Nedařilo se zde bohužel Foebovi, který soutěž nedokončil. Triumfoval zde tak druhý Sebastien. Ten se jmenuje Ogier. Jel na voze Citroen DS3 WRC a navigoval ho Julien Ingrassia. Opět další velké překvapení v podání Daniho Sorda. Ten byl druhý s vozem Mini WRC. Třetí a čtvrté místo patřilo Fordům. Třetí Hirvonenovi a čtvrté Latvalovi. Pátý skončil Kuipers.
Další byla slavná asfaltovo-šotolinová Španělská Rally. Ta se jezdí každý rok v Katalánsku ve Španělsku. Letos zde na posádky čekalo osmnáct zrádných rychlostních zkoušek, které čítaly necelých
Seriál mistrovství světa opět uzavřela Rally of Great Britain. Zde bylo na programu 23 rychlostek o celkové délce bezmála